Entre dimecres i dijous el segon cicle de la nostra
escola ha fet l’activitat “Apadrina un mot”. A 4t B ho vàrem fer el passat
dimecres després del pati. Per fer-la vàrem demanar als padrins i padrines la
seva presencia a l’aula. Abans de res volem agrair la seva visita, ells tenen
les seves feines i obligacions i varen fer un esforç per venir a
l’escola.
Moltes gràcies de tot cor! Sense vosaltres
l’activitat hagués estat mancada de l’intercanvi generacional que tan necessari
és per preservar la nostra cultura.
L’objectiu d’aquest taller era mostrar-nos que la
llengua és com un esser viu del que cal tenir cura, mantenir-lo en la nostra
memòria i investigar el seu origen. Cal que les paraules no morin i
això passa quan es deixen d’emprar i es perden en l’oblit.
La manera de fer el taller va ser molt lúdica, el
joc que es va plantejar va propiciar que el contrast entre les dues
generacions: padrins/es i nets/es... demostrés que algunes paraules s’han anat
deixant en l’oblit però els nostres padrins i padrines encara les mantenen en
el seu cor i en la seva memòria. Moltes paraules anaven associades a
records entranyables de la seva infantesa o joventut. L’intercanvi de sabers i
experiències va ser molt enriquidor, cal escoltar els padrins amb atenció! En
saben molt de moltes coses i aquests sabers no han de quedar a l’oblit!
Els padrins i padrines varen acceptar participar en
el joc i es van ubicar en els diferents grups on la seva participació era molt
important. Unes paraules oblidades s’ubicaven a dues papereres i cada grup
havia de agafar una a l’atzar; segons la paraula la monitora del taller, na
Joana, ens deia si havíem de cercar el seu significat pel context (anava
inserida dins un text que solia ser un fragment de rondalla o una frase), o
cercar quina accepció del diccionari Alcover - Moll era la que es relacionava
dins el context que estaven llegint.
Això és molt important ja que sabem que la lectura
sovint s’ens fa difícil perquè desconeixem el significat d’un mot i una
estratègia important és primer esbrinar el significat dins el context i, en cas
de no aclarir-lo, cercar-lo al diccionari. També vàrem endevinar
mitjançant la mímica o dibuixant; A vegades va ser molt difícil!
Mirau les nostres cares i les dels nostres
padrins i padrines: estam contents, estam satisfets, estam orgullosos de
tenir-los prop de nosaltres! Ells també han quedat contents de participar en un
bocí del nostre temps d’escola.
Amb aquestes dinàmiques engrescadores ens vàrem
anar enganxant en la recerca del significat de les paraules oblidades, també
ens vàrem comprometre a rescatar-les i a
incorporar-les al nostre vocabulari.
Per això al final de la sessió vàrem “Apadrinar un
mot”, la paraula seleccionada va quedar al quadern, a la carpeta, a l’estoig,...a
un lloc visible on la poguéssim veure cada dia i no oblidar-la, paral·lelament hem
deixat al quadern el registre dels mots que han sortit al llarg de la
sessió i el seu significat.
Entre tots hem d’aconseguir recuperar-los de l’oblit!
Però, per
aconseguir-ho de veritat, ens hem hagut de comprometre a una missió: escampar el
mot i mantenir-lo viu, com?
- Cal usar el mot. Ficar-lo a les frases que es
pugui, no desaprofitar cap oportunitat. Cada vegada que l’empram el revivim
més!
- Fer-lo visible. Fer un pòster i penjar-lo a la
porta de la nostra cambra i a l’aula, fer un collage amb lletres de diari i
aferrar-lo a la carpeta. Pintar una camiseta ben original amb el mot, fer un pin, preparar un pastís i
posar-hi les lletres ben grans...i moltes idees més!
- Xerra’n. Explica’l a casa, al club d’esplai de
natació, basquet..., comparteix amb els teus estimats que tens aquesta missió!
Una entrada molt semblant a aquesta, amb una àlbum de fotos organitzat diferent, la trobareu a BIBLIONINS (teniu sempre l'enllaç al lateral del bloc).
I també al Facebook! Na Joana ens ha posat a Fundació Casa Museu LLORENÇ VILLALONGA, PARE GINARD I BLAI BONET
I també al Facebook! Na Joana ens ha posat a Fundació Casa Museu LLORENÇ VILLALONGA, PARE GINARD I BLAI BONET
Continuarem!
Deixau els vostres comentaris si recordau alguna cosa més!
Hola Sacra, aquesta activitat la record molt be,m'ha encantat aquesta activitat, era divertida, haviem de fer investigacions, hipotesis... Varem aprendre molt amb l'activitat. La meva paraula apadrinada va ser xalest ''content'', m'agrada molt perque la paraula es contenta i felc.
ResponEliminaAdeu i fins dema.
Nikola Krutak 4tb
Hola Sacra.
ResponEliminaSóc na Lluqui i et volia felicitar per fer una entrada nova però a més a més currat, divertit...
També et volia dir que als meus padrins lis ha encantat la nova entrada i diuen que la nostre classe és molt demanadora i investigadora.
Ara vull parlar de l'activitat que varem fer el dimecres. Jo he trobat que l'activitat té molt d'aprenentatge i també és bastant divertida i participativa.
El que més m'ha agradat de l'activitat ha estat que venguessin els padrins i estiguessim amb ells, per jo podem tornar a fer la mateixa activitat i a lo millor aconseguim salvar paraules.
ADEU SACRA I 4T B VOS ESTIM A TOTS MOLT.
MARIA DE LLUCH SASTRE VIVES 4T B
Hola,
ResponEliminaSacra moltes gràcies per tota sa feinada que fas a n'aquest blog, sa meva enhorabona!!!
Besades.
Antònia Garau. (Mare de na Rosa)
Hola a tothom!!! En primer lloc vos vull donar les gràcies per enviar-me missatges o telefonar-me i vos vull dir que ja vos enyor molt. També voldria tornar a l'aula amb tots vosaltres!!!! segur què aquests dies heu fet moltes de coses i què heu passat molt de gust de fer-les. Finalment, vull donar l'enhorabona al padrins que han vengut a ajudar-nos a rescatar les paraules antigues que ja no es diuen. Va ser molt interessant!!! Esper venir dilluns!!! Adeu
ResponEliminaAINA PIZÀ GIL
4tB