"L'exploració és l'activitat de buscar o viatjar amb el propòsit de descobrir, ja siguin pobles o indrets desconeguts. També s'aplica a la cerca d'informació". Nosaltres, els exploradors i exploradores del món, ens hem proposat explorar i conèixer una mica molts de temes interessants al llarg d'aquest curs. A vegades viatjarem amb la imaginació, en altres ocasions viatjarem per l'illa, o pels llibres, per la xarxa... i, per suposat, emprarem totes les eines que tenim al nostre abast. Vos convidam a participar de les nostres recerques, en els nostres viatges, entre tots i totes ben segur que ho aconseguirem!

diumenge, 9 de març del 2014

I ARA...L'IMPERI ROMÀ!

Hem començat a investigar sobre els romans. Hem llegit el text del llibre de medi i ens han sorgit algunes preguntes, cadascú ha triat quin aspecte vol investigar, hi ha feina per tots! Després compartirem les troballes. 
Algunes preguntes: 
  • Com eren les viles romanes per dedins? Totes les cases eren iguals. I els pobles i les ciutats?
  • Perquè els aqüeductes tenen aquesta forma?
  • Com va acabar l'imperi romà?
  • Com es feia un pergamí?
  • Com escrivien els romans? On escrivien?
  • El nombres romans?
  • Com anaven vestits. 
  • Quines són les aportacions (els descobriments i invents) de l'imperi romà. 
  • Com eren les seves monedes? 
  • Com funcionava l'exercit romà. 
  • Quines armes utilitzaven?
  • Què vol dir ser gladiador? Qui podia ser gladiador? Com vivien?
  • Com vivien els esclaus? 
  • I moltes preguntes més que sortiran! Ja sabeu que una pregunta et du a una altra pregunta...
Mentrestant aquí tenim un grapat de recursos que ens poden facilitar el camí.  Començam pels personatges d'Érase una vez el hombre:
  I continuam amb unes presentacions, aquesta,  d'uns infants de 5è:

                       
                           Societat i vida a l'Imperi Romà from ESCOLA FORT PIENC

 Recordau que ens haviem embullat entre el que era un amfiteatre, teatre i un circ?

                        
                                  Amfiteatre i circ from Natasha Ramanandi Marín

Una delícia, poden entrar a veure com era una domus romana!
 

 Una vista de la Roma imperial, també en 3D:

 

I aquí trobareu cóm eren els campaments de l'exercit romà: 
 

Aquest enllaç que requereix més temps, es tracta de ROMANÓRUM, una exposició itinerant de La Caixa que té aquesta pàgina interactiva. Clicau sobre el nom i passejau per aquesta mini ciutat! 

Una mapa conceptual sobre l'imperi romà, molt bàsic però bé per començar: 



No hem d'oblidat que moltes llengües d’Europa  com el castellà, català, 
gallec,  anglès, francès, romanès o italià, entre d'altres, provenen del llatí,
que era la llengua dels romans, i per això les anomenam com a llengües romàniques.
A més, per tot arreu trobem innumerables monuments d’origen romà, com ara aqüeductes, temples, vil·les, ciutats, teatres, estàtues... alguns ben conservats i altres pendents d'excavació i estudi. 
I també ens va aportar diversos coneixements, tant de matemàtiques, medicina, literatura, dret, ciència, filosofia...sense oblidar tots els avanços en construcció i en disseny urbanístic.
Per tot això, podem dir que gran part de la nostra cultura té el seu origen en els coneixements aportats per l’Imperi romà, que es van desenvolupar en els territoris d’Europa i part d’Àfrica. En el cas de la península Ibèrica, els romans la van ocupar i la van anomenar Hispània.  
Per començar, sabeu l'origen dels noms dels nostres mesos de l'any? 
 Fitxer:Roman Empire.png
 Mapa de l'imperi romà a l'any 133 aC (vermell), 44 aC (taronja), 14 dC (groc), i 117 dC (verd).

 

No ens podem oblidar de POL·LENTIA, a Alcúdia! És una de les dues ciutats , l'altra fou l'actual Palma, fundades pel cònsol Quintus Caecilius Metellus, cap de l'expedició romana que va dominar l'illa el 123 a.C. Però ja sabeu que restes romans es troben per tota l'illa. 
Al teatre romà es fan espectacles a l'estiu i és molt agradable seure allà i pensar que més de 2000 anys després encara ens seiem per gaudir del teatre. 


Si estau una mica cansats/es podeu clicar i veureu que podeu pintar online dibuixos de personatges de l' IMPERI ROMÀ (ACOLORIR)

Continuam!

22 comentaris:

  1. Hola Sacra.
    He vist els videos i les imatges,molt xules quantes coses ens queden per descobrir sobre els Romans.Tens tota la raó, tenia que haber seleccionat la informacio.
    Canviant de tema, fa poc se me va caure un dent i el:Ratoncito Pérez no mel gafa.
    Jajaja adeu fins demà.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Sacra,
      Jauma tens rao las images,videos ect ect. Tot es molt interasant i anirem esbrinant tot sobre l'imperi roma.
      Miquel

      Elimina
  2. Hola Sacra,
    el video de hera se una vez el hombre m'ha servit molt amb el tema dels romans sobretot el de la vila o la casa luxosa romanica.Tambe m'ha servit el video dels campaments perque no sabia que s'instalaven en filas i la capacitat de las tendas.

    Una pregunta.

    Perque o demolian al dia seguent,a lo millor si tornan a passar per alla els a pot servir perque si no o tendrian que tornar a montar o no.


    Adeu Besades i abraçades


    Rosa Vinagre Garau

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Sacra, estic decort amb el que a dit na Rosa.
      Te rao en que perque tenian que destrosar el campament,
      pot ser era perque no bolian deixar rastre,
      o que no volian que altres forses enemigas o empleesin.
      Anant al tema a jo m'agrada bastant la entrada trob que ens pot donar molta informasio.

      Una besada i fins dema.
      Pau Segui Ferragut

      Elimina
  3. Hola Sacra .
    Sóc na Lluqui i volia parlar del video que ensenya com és una vila.
    Jo trob que les viles són imenses i precioses pero em faig una pregunta contrataven a aliats per fer neta les viles?
    Tambe m'ha agradat mólt el teatre. Ara vos contare una anecdota bastant graciosa.
    Un dia varem anar a Polentia i em varen dir que anavem a veure un teatre, tot mólt be pero arribam al teatre i jo li dic: "mama quant comença l'obre de teatre?" i resulta que nomes anavem ha veure el teatre roma, no una obra.
    ADEU 4T B I SACRA FINS DEMA I BONA FEINA.




    MARIA DE LLUCH SASTRE VIVES 4T B

    ResponElimina
  4. Hola Sacra:
    Et volia dir dues cosa
    E pogut veure els vídeos i man servit de molt.
    I l’altre es ca un ma servit molt per les coses que no via antes, per resumir un poc lo ca varem parlar a cleca...
    Les preguntes e ne cercat un parell i man servit bastant.
    Les dues presentacions man servit molt paro la dels nins de 5è es vella un poc patit paro apart deixo la entrada ma servit molt.
    I la informació que sols posar tu es mot interessants.
    Adéu Sacra fins dema.
    Maria Antònia Moyà Fiol.

    ResponElimina
  5. Hola Sacra sóc n'Aina!

    El vídeo de "Erase una vez el hombre" m'ha agradat molt perquè t'ensenya com actuaven i vivien abans els romans!

    Jo havia de fer la pregunta de com vivien els esclaus? i m'ha servit de molt perquè t'ensenya les coses que no has de fer si vols tenir la mateixa vida que els altres i també m'ha servit per saber com vivien els ciutadans.

    Però també m'ha aportat molt la informació que han duit els meus companys!


    Una Besada i una abraçada!!!

    ResponElimina
  6. Hola Sacra aquests vídeos son molt interesante perce te ensenya com era l'imperi roma.
    A mi el video que m'ha agradat mes ha sigut el de com montaven els campaments i el exercit.
    Adeu. Besades, abraçades i fins dema.

    ResponElimina
  7. Hola sóc n'Aina i na Joana!!!!!

    Hem estat llegint tota la información del bloc i ens ha servit de molt perquè ens ha quedat més clar com vivien.

    També hem vist el vídeo de "Erase una vez el hombre" i ens ha agradat molt perque ens ensenya com actuaven antes els romans!!!

    Adeu Sacra i fins demá!!!

    ResponElimina
  8. Hola Sacra,
    Cada vegada les entradas que fas, son mes chulas e interessants. Sempre aprenen coses dels videos i textos que escrius. El video del l'ejercit de Roma ha estat el que mes m'agradat, perquè ells cercaven un lloc alt per fer el seu campaments, era un ejercit molt poderós e inteligent .
    Adeu Sacra i fins demá
    Marc Soriano 4tB

    ResponElimina
  9. Hola Sacra,
    Sóc na Xisca et volia dir que m’han interessat molt dues coses, el vídeo dels campaments, per què: si el campament s’aixecava a les 6:00 del mastí, el dia següent té matavan, i l’altre cosa que m’ha interesat a estat lo que té contaba a l’enllaç: darrera la paraula IMPERI ROMA, hi ha ciutats i un poder central enomenat Roma…
    Adeú!!!
    Bessades!!!!
    Xisca Tomás Jiménez!!!

    ResponElimina
  10. Hola Sacra.
    Sóc na Lluqui i et volia ir que m'ha agradat mólt aquesta entrada de bloc. És una de les meves preferides per que trop que té aprenentatge , és interessant i divertit.
    Tambe volia donar-te les gracies per fer que l'aprenentatge sigui bastant divertit i alegra.
    Jo trop que el bloc ha estat una bona idea per que ens ha ensenyat a utilitzar l'ordinador, a fer distints tipus de textes , a comentar i a móltes cosses més .
    Adeú Sacra i 4tB.


    MARIA DE LLUCH SASTRE VIVES 4TB.

    ResponElimina
  11. Hola Sacra el video de els campaments romans per que dona molta informacio sobre com eran i el que ferien amb ells. Adeu em vai a estudiar !!!!!!!!

    ResponElimina
  12. M'ha agradat veure els videos perquè he vist més clar com vivien a les cases i a les batalles.

    MARGALIDA RODRÍGUEZ NICOLAU 4t A

    ResponElimina
  13. Hola exploradors iexploredores del món,
    Soc en Gael de 4tA.
    Me divertit molt vellent els videos, les preguntes i les explicasions de Roma pero sobre tot e apres un munte.
    Lo que menos ma agradat a estat els campements de l'etjercit romá pero no s'ignifica que no ma agradat i lo que mes ma agradat a estat el video de era se una vez la vida i les presentacions dels infants de 5é.
    ADEU I GRACIS EXPLORADORS I EXPLORADORES DEL MÓN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ResponElimina
  14. Hola exploradors, vos vull donar la enhorabona. M'ha agradat molt els videos i les fotografies de la vida dels Romans, el que m'ha agradat mes es el moment que mostren la casa dels Romans.

    Gracies i adeuuuuu!!!!

    Xisca Vaquer 4t A

    ResponElimina
  15. Hola Sacra, q be vivien els romans ,i el exercit roma es molt chulo .Pero el q mes m'ha agradat ,era el circuit de curses de carros.

    ResponElimina
  16. Hola Sacra,m'ha agradat molt com has explicat com vivien els romans, i com era l'axercit roma, lo q mes m'ha agradat era el circuit de curses amb carro

    Pedro Navarro 4tA

    ResponElimina
  17. Hola Sacra.
    Sóc na Lluqui i volia dir que les activitats són molt xules, divertides i amb molts d'aprenentatges.
    Jo trob que atraves de el bloc aprenem un munte perexemple aprenem a comentar, a usar millor l'ordinador, a llegir millor,...
    Atreves del bloc estudiam molt i comançam a fer activitats electronices no sempre per estudia necessitam el llibre per empolla del quadern.
    Per jo el bloc em serveix per fer moltes cosses i sempre em servira.
    ADEU 4TB,4TA I ADEU SACRA.




    MARIA DE LLUCH SASTRE VIVES 4TB

    ResponElimina
  18. Hola exploradors m´han agradat molt els videos i també he après moltes coses importants: com eren les cases, com vivia la gent, de que traballaven,qui eren els patricis.......
    Enhorabona a tots, heu fet una gran feina.
    ADEU!!!!!!!!!
    Núria Campins 4tA

    ResponElimina
  19. Bon dia exploradors i exploradores,

    M' encanta que pengeu coses que ens puguin ajudar a aprendre i a estudiar.Em va agradar tant el video de "era a ser una vez el hombre" que vaig anar al yotube a veure si ni havia mes, i en vaig trobar 7 mes!en vaig veure 6 peró avui les acabare de veure. Anims i fins una altre!!! Muac!!! Adeu!!!!!!!
    Maria de Lluc Amengual Garau 4tA

    ResponElimina
  20. Hola Sacra me estic millorant molt,alomillor dama vindre a clase .jo ara estic tomant mericina pero estic segura de que damavindre a clase perque avui estic molt mes millor esper que te pugi beura a clase.Sacra jo te estim molt i se que malloraras pero si dama te bei a clase te donare una vesada i una abrasada ben forta.

    Adeu Sacra !!!!!!!!!!!

    Nereha De Cos Estrada Calvo 4tB

    ResponElimina